luni, 21 august 2017

orice film romînesc

Începe cu filmare de sus. Vedem un cartier de turnuri înghesuite, monocrom. Ar putea fi orice cartier de acum dacă nu ar fi un detaliu: în cadru sunt foarte puţine maşini parcate. Asta ne spune că acţiunea se petrece în perioada comunistă.

Ajungem într-un apartament micuţ, apoi în camera unei fete. Ea e foarte frumoasă, cu trăsături tipic romîneşti, adică blondă cu ochi albaştri şi ţîţe mari. E îmbrăcată doar cu un tricou. Deja ştii că undeva la mijlocul filmului o să simtă brusc nevoia să se schimbe în mijlocul unei scene, prilej cu care o să îi vezi gratuit sînii goi şi o jumate de bucă, apoi va trebui să te mulţumeşti doar cu craci pînă la sfîrşit.

Apare tatăl, care o înjură şi o trimite să-i facă un sendviş, şi mama cu batic si o vînătaie la ochi, care îi ia apărarea şi o invită să mănînce nişte cozonac. Aflăm că pe vremea lui ceauşescu femeile erau abuzate şi desconsiderate.

Un sfert de oră camera se învîrte în jurul mesei în timp ce familia mănîncă în tăcere. Se evocă simplitatea şi modestia vieţii în comunism.

Se schimbă complet scena, acum urmărim un băiat care merge pe stradă. Stilul romînesc abandonează modul convenţional de introducere a personajelor prin fapte şi dialog, înlocuindu-l cu zgomot ambiental şi cameră mobilă. Aflăm că în comunism era gunoi pe străzi. La un momentdat băiatul se sperie de o minge şi ai impresia că se va întîmpla ceva, dar nu, nu se intîmplă nimic. Doar mai trece un sfert de oră din viaţa ta.

Băiatul se întîlneşte cu fata şi au o discuţie în contradictoriu. După trei sferturi de film în care te-ai uitat la oameni care mănîncă ciorbă sau merg pe jos îţi vine greu să te concentrezi ca să afli de ce se ceartă ăştia, dar pare că el ar vrea să o fută şi ea ar vrea ceva în schimb. Învăţăm că în comunism băieţii voiau să fută fete şi fetele voiau sa plece peste hotare.

Pînă la urmă băiatul se dovedeşte a fi la fel de mitocan ca tatăl fetei şi o părăseşte, fata se consolează dăruindu-şi virginătatea altui băiat chiar în aceeaşi zi, tatăl fetei moare subit şi mama înnebuneşte. Toate astea se întîmplă în 3 minute de film. Acum avem prim-planuri paralele cu băiatul şi fata privind gînditori în zare, el pe malul unui rîu şi ea pe geamul unui tren. Putem presupune că băiatul tocmai a făcut o labă şi fata tocmai trece graniţa peste hotare, dar nu avem de unde să ştim sigur pentru că filmul se termină brusc.
Sfîrşit

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

tu ce zici?